Etisk telefonförsäljning



Projektbeskrivning


Uppdrag:

Företagets unga säljare kunde ibland bli för ivriga i sin vilja att sälja elabonnemang. Andelen klagomål från kunder var för hög och därför bestämde sig ledningen för att beställa en webbutbildning som tydliggjorde hur försäljningen skulle gå till.


Resultat

Tillsammans med en kollega utvecklade jag en cirka 30 minuter lång utbildning som fokuserade på hur försäljningen borde gå till. Den viktigaste delen av utbildningen var fiktiva telefonsamtal där användaren fick styra samtalets gång via ett antal beslutspunkter. Korrekta svar ledde till glada kunder eller försäljning. Felaktiga svar till motsatsen. På så sätt fick användaren träna på att sälja i en trygg miljö. Utbildningen innehöll även filmade intervjuer med rutinerade säljare som gav tips och inspiration till hur man kan lyckas som säljare. Slutligen ingick ett avsnitt om grundläggande kunskap om elbranschen som presenterades i form av en animation.


OBS. Skådespelarna i screenshotsen är utbytta eftersom jag inte fått deras tillåtelse att visa dem utanför kundens interna miljö.





Detaljer

Kund:

Baraspara AB

Roll:

Teknisk produktion, Bidrag till manus

Använda verktyg:

Articulate Storyline, Photoshop,

Cyberlink Powerdirector

Tidsåtgång:

4 månader